Scott Spark RC900 World Cup
A sada dame i gospodo, predstavljam Vam Scotta Sparka RC900 World Cup!
Ček, svi već znaju sve o Sparku...?
Možda i ne!
Kao inžinjer naučio sam da sitnice stvaraju veliku razliku. Tako me kroz cijeli život fasciniraju nekakve sitnice koje čine razliku od svega drugog naoko identičnog. Svojedobno sam pratio formulu 1 i višegodišnju dominaciju Ferrarija i Michaela Schumahera, oni su imali sinergiju vrhunskog vozača koji je uz vozačke vještine imao i određene inžinjerske talente što je u kombinaciji sa konstruktorima bolida donijelo tako bitnu malu razliku u odnosu na druge. Stotinke sekunde na dijelovima staze do kojih ostale momčadi nisu mogli doći držali su ih na vrhu dugi niz godina. Drugi slučaj iz f1 je Adrian Newey, inžinjer i konstruktor aerodinamike f1 bolida. Ovaj gospodin u koju god momčad je zagazio u roku 2-3 sezone postali su prvaci. Skoro svim momčadima dostupna je "NASA-ina" tehnologija ispitivanja ali Adrian je uvijek uspio izmisliti nešto bolje od drugih. Navodno da je većinu aerodinamičkih dijelova konstruirao totalno oldskul, običnom olovkom na papiru.
Kakve veze ovo ima sa Scottom? Situacija je poprilično slična, barem iz moje prespektive. Scott već dugi niz iz svog kampa ne pušta Ninu Schurtera, a i ma i razloga za to. Scottovi inžinjeri i Schurter fantastičan su tandem koji rade revoluciju u cross country biciklizmu! Prije 5-6 godina kada su svi prelazili na 29'' kotače Schurter i Scott napravili su 27,5''. Nekoliko godina trajala je borba 27,5'' i 29'' ali veliki kotači imaju nepobitne prednosti i moralo se krenuti dalje (prije 4g. raspravljao sam s jednim zastupnikom bicikala o veličini kotača, on mi je uporno pokušavao dokazati prednosti 27,5'' kotača a ja sam mu kao završni argument rekao da kada proizvođači naprave dovoljno čvrste kotače DH vozači prijeći na 29ke, ovog vikenda prva trojica u Fort williamu na 29kama).
Prošle sezone Scott i Schurter razvijali su novu 29ku i to ne bilo kakvu, nego full suspension 29ku. Rezultat tog rada je fantastičan bicikl s niskim težištem, oretan, krut, lagan i pri tome ima zadnju suspenziju!
Zadnja suspenzija bitna je na spustu ali zadnjih godina na nemilosrdnim XCO stazama veliku ulogu igra i na usponima. Mana zadnje suspenzije je da dodaje težinu biciklu, smanjuje krutost bicikla i produljuje zadnji kraj. U Scottu su uspjeli ukloniti utjecaj ovih mana tako da zadnja suspenzija na Sparku u konačnici daje puno više pozitivnih stvari nego negativnih u odnosu na hardtail (nešto slično kao priča s 29'' kotačima).
Dobro, neki bi rekli i što je tu sada revolucionarno, i ranije su postojali bicikli s takvim položajem suspenzije...postojali su, ali takvi bicikli bili su za 2kg teži od scottovog sparka i praktički neupotrebljivi u XCO utrkama. Scott Spark RC900 World Cup teži 10kg i s tom masom čak je i lakši od dobrog dijela hardtail bicikala!
TECH
Jedan od bitnih detalja bicikla je područje oko srednjeg pogona koje je na sparku RC900 dobilo novo ruho. Naime top modeli napravljeni su isključivo za 1x11(2) pogone tako da rama u području srednjeg pogona može biti simetrična (samim time je i čvršća). Uz čvrstoću dobio se i povoljniji položaj pogonskog lančanika u odnosu na kazetu (sad je otprilike na sredini).
U odnosu na model sparka iz ranijih godina dio oko srednjeg pogona puno je masivniji pa čak i teži jer je extra materijal za hvatište
je bio na top tubeu prebačen dolje na srednji pogon. Dobilo se na čvrstoći srednjeg pogona (jednog od ključnih dijelova rame) a s druge strane centar mase je spušten, što je vrlo poželjno prilikom manipulacije biciklom.
Novost na rami je izbacivanje pivota na zadnjoj osovini čime se uštedjelo par grama i dobilo na krutosti zadnjeg trokuta. Nadalje, skraćena je udaljenost osovine zadnjeg kotača pa bi bicikl trebao biti okretniji. Cijev sjedala je oslobođena krutog hvatišta amortizera na top tubeu pa značajno radi i popije dobar dio visokofrekventnih vibracija. Kut cijevi sjedala promijen je tako da je sada inicijalni položaj vozača više prema naprijed što je poželjno na usponima ali i na spustevima se osjeti da je položaj nekako centriraniji i ugodniji, a pedaliranje je efikasnije.
To je sve tako jer Schurter tako voli, a ako voli on volimo i mi :)
I tako, sad su oni to iskemijali nešto kruto, nešto mekano, povarili, stavili kotače i štancaj....mmm...ne baš tako jednostavno.
Schurter je rekao što želi, pa probao, pa rekao što nevalja, pa su Scottovi inžinjeri promijenili neke mikrometre u hvatištu amortizera, pa je Nino to opet testirao, osvojio svjetski kup i olimpijadu i onda je krenula masovna proizvodnja te je jedan primjerak završio u mojim rukama.
Uz odličnu ramu i kotači su ove godine dobili veliko unapređenje. Nabe su šire (zadnja 6mm, prednja 10mm) pa su kotači značajno čvršći. ovdje možete vidjeti još detalja oko razvoja sparka
VOŽNJA
Na prvim utrkama nisam imao vremena baš podesiti amortizaciju pa sam u trenutku pomislio da vilica nije ispravna, ali nakon što sam podesio SAG i REBOUND (vrlo jednostavan postupak objašnjen kasnije) sve je sjelo na svoje mjesto i nemam šta reći osim da je bicikl savršen i da sam još uvijek oduševljen i impresioniran :). Okretan, siguran udoban i tjera da ga se stišće :). Na nekoliko vožnji sam od vozača iza sebe dobio komentar oduševljenja koliko brzo u kratkima zavojima mijenjam smjer. Dakle, skraćeni razmak zadnje osovine do srednjeg pogona i strmiji kut vilice omogućuju ovu veliku okretnost. Stvarno je veliki užitak letjeti kroz uske zavoje i imati ogromnu sigurnost da je zadnji kotač uvijek na zemlji i da se može usporiti kada to zatreba. Na usponima po dalmaciji i primorju redovito se nalazi grub kameni teren koji sa sparkom vozim na polu otključanoj suspenziji jer inače vožnja izgleda kao rodeo i ljudima na hardtail biciklima nije nimalo zabavno :). Do sada nisam imao običaj raditi skokove ali ove godine nekako mi je pridorno došlo da u uvjetima DH spusteva u kamenjaru kada neznam što bih napravim skok umjesto kočenja pred neku veću prepreku...nema problema....doskok je siguran, amortizacija lijepi kotače za podlogu, koči ili teraj dalje odluka je na vozaču!
Podešavanje SAG-a
Podešavanje amortizera vrši se prema masi vozača s pripadajućom opremom. SAG ili prazni hod amortizera je ono što treba inicijalno podesiti na prednjem i zadnjem amortizeru, odavdje sve kreće. Lockout treba naravno biti otvoren a rebound postavljen na najbrže. Nakon toga vozač treba sjesti na bicikl u opremi u kojoj inače vozi, napraviti par laganih pritisaka na amortizere i onda sjesti i spustiti markere do dolje (najbolje je to raditi uz nečiju pomoć). Sada lagano sići s bicikla bez daljnjeg opterećivanja amortizera. Izmjeriti udaljenost od dna amortizera do markera (gumice) i to je SAG, prazni hod. SAG treba biti oko određeni postotak ukupnog hoda vilice/shocka. Ako je SAG prevelik treba napumpati amortizer, ako je premali treba ispustiti tlak iz amortizera. Za svaku vilicu/shock je drugačije pa namjerno neću spominjati koliko sam ja napumpao kod sebe :).
FOX-ov video kako podesiti SAG
Podešavanje rebounda
Nakon SAG-a potrebno je podesiti rebound, koji se u principu isto podešava samo na temelju mase vozača. Negdje sam na Fox-ovoj stranici iskopao da treba naći nekakvu prepreku 10-15cm (ne baš nešto oštro da rasjećete gumu) i prelaziti preko prepreke. Amortizer bi trebao odraditi 1-2 puta i stati, ako radi više puta rebound treba smanjiti i obrnuto.
Scott Spark bicikl možete nabaviti u trgovinama Panex dinamica
Ček, svi već znaju sve o Sparku...?
Možda i ne!
Kao inžinjer naučio sam da sitnice stvaraju veliku razliku. Tako me kroz cijeli život fasciniraju nekakve sitnice koje čine razliku od svega drugog naoko identičnog. Svojedobno sam pratio formulu 1 i višegodišnju dominaciju Ferrarija i Michaela Schumahera, oni su imali sinergiju vrhunskog vozača koji je uz vozačke vještine imao i određene inžinjerske talente što je u kombinaciji sa konstruktorima bolida donijelo tako bitnu malu razliku u odnosu na druge. Stotinke sekunde na dijelovima staze do kojih ostale momčadi nisu mogli doći držali su ih na vrhu dugi niz godina. Drugi slučaj iz f1 je Adrian Newey, inžinjer i konstruktor aerodinamike f1 bolida. Ovaj gospodin u koju god momčad je zagazio u roku 2-3 sezone postali su prvaci. Skoro svim momčadima dostupna je "NASA-ina" tehnologija ispitivanja ali Adrian je uvijek uspio izmisliti nešto bolje od drugih. Navodno da je većinu aerodinamičkih dijelova konstruirao totalno oldskul, običnom olovkom na papiru.
Kakve veze ovo ima sa Scottom? Situacija je poprilično slična, barem iz moje prespektive. Scott već dugi niz iz svog kampa ne pušta Ninu Schurtera, a i ma i razloga za to. Scottovi inžinjeri i Schurter fantastičan su tandem koji rade revoluciju u cross country biciklizmu! Prije 5-6 godina kada su svi prelazili na 29'' kotače Schurter i Scott napravili su 27,5''. Nekoliko godina trajala je borba 27,5'' i 29'' ali veliki kotači imaju nepobitne prednosti i moralo se krenuti dalje (prije 4g. raspravljao sam s jednim zastupnikom bicikala o veličini kotača, on mi je uporno pokušavao dokazati prednosti 27,5'' kotača a ja sam mu kao završni argument rekao da kada proizvođači naprave dovoljno čvrste kotače DH vozači prijeći na 29ke, ovog vikenda prva trojica u Fort williamu na 29kama).
Prošle sezone Scott i Schurter razvijali su novu 29ku i to ne bilo kakvu, nego full suspension 29ku. Rezultat tog rada je fantastičan bicikl s niskim težištem, oretan, krut, lagan i pri tome ima zadnju suspenziju!
Zadnja suspenzija bitna je na spustu ali zadnjih godina na nemilosrdnim XCO stazama veliku ulogu igra i na usponima. Mana zadnje suspenzije je da dodaje težinu biciklu, smanjuje krutost bicikla i produljuje zadnji kraj. U Scottu su uspjeli ukloniti utjecaj ovih mana tako da zadnja suspenzija na Sparku u konačnici daje puno više pozitivnih stvari nego negativnih u odnosu na hardtail (nešto slično kao priča s 29'' kotačima).
Dobro, neki bi rekli i što je tu sada revolucionarno, i ranije su postojali bicikli s takvim položajem suspenzije...postojali su, ali takvi bicikli bili su za 2kg teži od scottovog sparka i praktički neupotrebljivi u XCO utrkama. Scott Spark RC900 World Cup teži 10kg i s tom masom čak je i lakši od dobrog dijela hardtail bicikala!
TECH
60g extra kvalitetno utrošenih u čvrstoću srednjeg pogona |
U odnosu na model sparka iz ranijih godina dio oko srednjeg pogona puno je masivniji pa čak i teži jer je extra materijal za hvatište
je bio na top tubeu prebačen dolje na srednji pogon. Dobilo se na čvrstoći srednjeg pogona (jednog od ključnih dijelova rame) a s druge strane centar mase je spušten, što je vrlo poželjno prilikom manipulacije biciklom.
desno je srednji pogon novog sparka |
Novost na rami je izbacivanje pivota na zadnjoj osovini čime se uštedjelo par grama i dobilo na krutosti zadnjeg trokuta. Nadalje, skraćena je udaljenost osovine zadnjeg kotača pa bi bicikl trebao biti okretniji. Cijev sjedala je oslobođena krutog hvatišta amortizera na top tubeu pa značajno radi i popije dobar dio visokofrekventnih vibracija. Kut cijevi sjedala promijen je tako da je sada inicijalni položaj vozača više prema naprijed što je poželjno na usponima ali i na spustevima se osjeti da je položaj nekako centriraniji i ugodniji, a pedaliranje je efikasnije.
To je sve tako jer Schurter tako voli, a ako voli on volimo i mi :)
I tako, sad su oni to iskemijali nešto kruto, nešto mekano, povarili, stavili kotače i štancaj....mmm...ne baš tako jednostavno.
Schurter je rekao što želi, pa probao, pa rekao što nevalja, pa su Scottovi inžinjeri promijenili neke mikrometre u hvatištu amortizera, pa je Nino to opet testirao, osvojio svjetski kup i olimpijadu i onda je krenula masovna proizvodnja te je jedan primjerak završio u mojim rukama.
Uz odličnu ramu i kotači su ove godine dobili veliko unapređenje. Nabe su šire (zadnja 6mm, prednja 10mm) pa su kotači značajno čvršći. ovdje možete vidjeti još detalja oko razvoja sparka
VOŽNJA
Na prvim utrkama nisam imao vremena baš podesiti amortizaciju pa sam u trenutku pomislio da vilica nije ispravna, ali nakon što sam podesio SAG i REBOUND (vrlo jednostavan postupak objašnjen kasnije) sve je sjelo na svoje mjesto i nemam šta reći osim da je bicikl savršen i da sam još uvijek oduševljen i impresioniran :). Okretan, siguran udoban i tjera da ga se stišće :). Na nekoliko vožnji sam od vozača iza sebe dobio komentar oduševljenja koliko brzo u kratkima zavojima mijenjam smjer. Dakle, skraćeni razmak zadnje osovine do srednjeg pogona i strmiji kut vilice omogućuju ovu veliku okretnost. Stvarno je veliki užitak letjeti kroz uske zavoje i imati ogromnu sigurnost da je zadnji kotač uvijek na zemlji i da se može usporiti kada to zatreba. Na usponima po dalmaciji i primorju redovito se nalazi grub kameni teren koji sa sparkom vozim na polu otključanoj suspenziji jer inače vožnja izgleda kao rodeo i ljudima na hardtail biciklima nije nimalo zabavno :). Do sada nisam imao običaj raditi skokove ali ove godine nekako mi je pridorno došlo da u uvjetima DH spusteva u kamenjaru kada neznam što bih napravim skok umjesto kočenja pred neku veću prepreku...nema problema....doskok je siguran, amortizacija lijepi kotače za podlogu, koči ili teraj dalje odluka je na vozaču!
Podešavanje SAG-a
Podešavanje amortizera vrši se prema masi vozača s pripadajućom opremom. SAG ili prazni hod amortizera je ono što treba inicijalno podesiti na prednjem i zadnjem amortizeru, odavdje sve kreće. Lockout treba naravno biti otvoren a rebound postavljen na najbrže. Nakon toga vozač treba sjesti na bicikl u opremi u kojoj inače vozi, napraviti par laganih pritisaka na amortizere i onda sjesti i spustiti markere do dolje (najbolje je to raditi uz nečiju pomoć). Sada lagano sići s bicikla bez daljnjeg opterećivanja amortizera. Izmjeriti udaljenost od dna amortizera do markera (gumice) i to je SAG, prazni hod. SAG treba biti oko određeni postotak ukupnog hoda vilice/shocka. Ako je SAG prevelik treba napumpati amortizer, ako je premali treba ispustiti tlak iz amortizera. Za svaku vilicu/shock je drugačije pa namjerno neću spominjati koliko sam ja napumpao kod sebe :).
FOX-ov video kako podesiti SAG
Podešavanje rebounda
Nakon SAG-a potrebno je podesiti rebound, koji se u principu isto podešava samo na temelju mase vozača. Negdje sam na Fox-ovoj stranici iskopao da treba naći nekakvu prepreku 10-15cm (ne baš nešto oštro da rasjećete gumu) i prelaziti preko prepreke. Amortizer bi trebao odraditi 1-2 puta i stati, ako radi više puta rebound treba smanjiti i obrnuto.
Scott Spark bicikl možete nabaviti u trgovinama Panex dinamica